Bolesny upadek

Wynikający z tej zasady jest często jedynym sposobem, by dziecko uświadomiło sobie różnicę praw rządzących relacjami rodzinnymi, społecznymi i jego osobistym losem. Nie zawsze należy więc oszczędzać dzieciom twardych lekcji, które nieuchronnie daje im życie. Unikanie sytuacji, w których dziecko może odczuć na własnej skórze bolesne upadki i porażki, oznacza utrzymywanie go w nieświadomości co do niego samego. Kiedy dziecko unika zmierzenia się z rzeczywistością, może myśleć, że jest bardzo dzielne, zdolne zrobić wszystko, „jeśli tylko zechce” (wyidealizowane pojęcie o sobie), rozwijając nieokreśloną i niepewną tożsamość, ponieważ nigdy nie „wypróbowuje” siebie, pokonując wyzwania i trudności życiowe. Jego obraz siebie jest zatem pozbawiony podstawowego poczucia, ile jest ono „rzeczywiście warte”. Brakuje mu solidnych podstaw pozytywnej samooceny. W tym sensie nie jest dobre utrzymywanie dziecka w wiecznym przeświadczeniu, że „może w życiu osiągnąć wszystko, co zechce”, nie pomagając mu w odczytywaniu kolejnych werdyktów rzeczywistości jako wskazówek, które regulują jego postawy i ograniczają jego możliwości wyboru.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele informacji dotyczących edukacji i wiedzy. Wpisy które tutaj zamieszczam dotyczą wiedzy z rożnych dziedzin życia. Mam nadzieję, że forma bloga Ci się spodoba. Zapraszam do czytania!